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Februar 2025

Kindergarten

Unser Projekt zum Thema „100 Tage Kindergarten“

Es ist ein besonderer Meilenstein im Leben unserer Kinder – der 100. Tag im Kindergarten! Dieser Tag markiert nicht nur den Beginn einer aufregenden Reise, sondern auch eine Gelegenheit, das Erlernte und Erlebte zu feiern. Wir nutzen diesen besonderen Anlass jedes Jahr, um gemeinsam auf die letzten 100 Tage zurückzublicken und das grosse „100 Tage“-Projekt zu starten.


Im Mittelpunkt stehen dabei die Kinder und ihre Erlebnisse im Kindergarten. Wir gestalten diesen Tag gemeinsam mit verschiedenen Aktivitäten und Projekten, die das Zählen, Forschen und Entdecken auf spielerische Weise fördern. Die Kinder lernen die Zahl 100 nicht nur in Zahlen und Wörtern, sondern erleben sie auch in vielen praktischen und kreativen Aufgaben.


Unser Projekt beinhaltete dieses Jahr viele spannende Stationen:


Am Morgen gestalteten der Kindergarten und die Primar Intro-Gruppe gemeinsam das 100-Augen-Monster und bastelten die Kronen. Die Kinder waren voller Vorfreude und hatten viel Spass, ihre eigenen Kreationen zu erschaffen.


Im Laufe des Tages durchliefen die Kinder dann verschiedene Stationen, die auf spielerische Weise das Zählen und Entdecken der Zahl 100 förderten. An der ersten Station füllten die Kinder eine Box mit 100 verschiedenen Gegenständen. Sie zählten aufmerksam und überlegten, welche Dinge sich gut in die Box einfügen würden.


An der zweiten Station fädelten sie 100 bunte Perlen auf, um wunderschöne Ketten zu gestalten. Dabei zählten sie jede Perle und übten ihre Feinmotorik. Bei der dritten Station arbeiteten die Kinder mit Pattern Blocks und erschufen aus 100 kleinen Formen unterschiedliche Muster. Dies förderte nicht nur ihr kreatives Denken, sondern auch ihr Verständnis für Formen und Symmetrien.


Die vierte Station war ein spannendes 100-Tage-Labyrinth. Die Kinder mussten sich durch ein komplexes Labyrinth bewegen und dabei 100 Aufgaben lösen, was ihre Konzentration und Problemlösungsfähigkeiten herausforderte.


An der fünften Station zählten die Kinder 100 verschiedene geometrische Formen. Sie ordneten die Formen nach Grösse, Farbe und Art, was ihnen half, ihre mathematischen Fähigkeiten weiterzuentwickeln. Schliesslich arbeiteten die Kinder an der letzten Station mit 100 Büroklammern. Sie legten verschiedene Muster und Anordnungen mit den Büroklammern, wobei sie immer wieder die Zahl 100 im Blick behielten.


Der Tag war ein grosser Erfolg und bot den Kindern viele kreative und lehrreiche Erlebnisse rund um die Zahl 100. 


Frau Janina Gavric (Primar Intro Klassenlehrerin)

Grade 4

Eruptions in Grade 4

In Grade 4 we have been studying landforms and natural events which shape our planet's surface. It was an exciting topic to study and explore the different natural events. It has enhanced our knowledge of the planet we live in. We inquired into plate tectonics: students learnt about plate tectonics results in numerous natural events such as volcanoes, tsunamis and earthquakes. They were balanced learners who thought about different aspects of these events.  


This was a curiosity-filled science topic linked to our geology studies: understanding the events and the consequences for human life when these events take place. Students had to investigate how natural processes occur and work scientifically to draw logical conclusions.  


While we studied different natural events, it appears that volcanoes were the most popular event. Many students wanted to find out more about the process leading up to and during an eruption. They were encouraged to think independently and study outside of lessons. They followed their learning passions and found out a lot more through their own research.  


To conclude our learning journey, students presented their key learning points using models they created to demonstrate their understanding of the different processes involved. While most students presented about volcanoes, some students decided to present on other interesting events such as tsunami and earthquakes. It was so reassuring to see members of the class supporting each presentation with positive feedback and helping to clean up when an eruption went a little crazy.  


Their models were outstanding, and each one was unique, showing a slightly different approach to learning about this topic. Students went beyond expectations making their models and the details were fantastic. This added to their overall presentations, helping each student to demonstrate their learning in an individual way. Their individual reflections were insightful. The eruptions from the volcanoes were terrific. 


Well done Grade 4. You have super learning powers! 


Mr. Liam Lacey (Grade 3 & 4 Class Teacher)
 

Secondary 2 & 3

Melody and Rhythm in Music Lessons

Music plays a significant role in society, in our lives, and in our schools. Every week, all students, from Primary through Secondary school, participate in music lessons. The content of these lessons varies from term to term and year to year, ensuring that the curriculum remains engaging and relevant. Fundamentally, music can be divided into two key components: melody and rhythm. Melodies are learned through singing and playing instruments, while rhythms are practiced using either instruments or their bodies.


This year, students have used a variety of instruments to work on developing rhythms. In Secondary 2 and 3, we focused on studying the role of drums in a band setting. We discovered that drummers rely on three fundamental sounds to keep the beat: low (kick drum), hit (snare drum), and high (hi-hats or cymbals). In small groups, students explored different ways to create these sounds, experimenting with various instruments and body percussion. 


Beyond playing music, students also learned to read and write rhythms on a staff, indicating which instruments or sounds to play at specific times during a piece. To enhance their practice, we played along to a variety of pop and rock songs. To conclude the unit, each group selected a song and composed matching rhythms. They spent weeks rehearsing these rhythms before presenting their compositions to the class for evaluation.
Given music's immense value in society and our personal lives, it is crucial to provide students with opportunities not only to enjoy music, but also to create and appreciate the deeper processes behind its composition and performance.


Mr. Scott Warner (Music & ICT teacher)

Matura 2 & IB Prep

The Importance of Learning Scientific Research in the Age of Misinformation

We live in an era where information is at our fingertips. With the rise of AI tools like ChatGPT, the spread of fake news, and the increasing challenge of distinguishing reliable sources from misinformation, knowing how to conduct proper scientific research has never been more critical. In a world where facts are often debated, and scientific knowledge is sometimes undermined, the ability to evaluate sources, form critical questions and develop well-founded arguments, is an essential skill for students.


With this in mind, our Matura 2 and IB-Prep students are currently working on an assignment designed to teach them the fundamentals of scientific research. This assignment, "Learning How to Conduct Scientific Research," guides them through the essential steps of academic inquiry, from forming a research question to writing the introduction of a potential research project.


The assignment is divided into several key parts:
•    What Is Research? Understanding the purpose and scope of scientific inquiry.
•    What Is a Good Research Question? Learning how to craft precise and meaningful questions.
•    What Are Good Sources? Distinguishing between reliable and unreliable sources.
•    Research Methods in Geography: Exploring different ways to gather and analyze data.
•    What Is a Hypothesis? How Do I Test It? Forming educated predictions and considering methods to verify them.


As a culmination of their learning, students will write a one-page introduction for a potential research project on local climate change. This final task challenges them to think critically about the following:
1.    Motivation: Why is this topic relevant to them or to society?
2.    Research Question: A clear, focused inquiry into a specific topic.
3.    Hypothesis: Their expectations and reasoning behind their assumptions.
4.    Methods: The research methods they would use and why.
5.    Challenges: Potential obstacles they might face in their research process.
6.    Sources & Citations: A list of reliable references.


This assignment not only equips students with valuable research skills but also reinforces the importance of critical thinking in today’s information-driven world. As future academics, professionals, and engaged citizens, their ability to separate fact from fiction will be essential in navigating the complexities of modern society.


By fostering these skills at an early stage, we empower our students to become responsible researchers and informed individuals, capable of contributing to a world that increasingly demands intellectual integrity and evidence-based reasoning.


Mr. Koen van Kuijk (Matura Geography teacher)

Matura 2

Das Wort als Werkzeug in Recht und Wirtschaft!

Teaser: Präsentieren und wissenschaftlich schreiben als Vorbereitung auf die Uni und das Leben.

 

In Wirtschaft & Recht haben wir bereits ab der Matura 1 geübt, das geschriebene und gesprochene Wort präzise einzusetzen. Mündlich geschah das in der Form einer Pecha-Kucha präsentation. Diese Form der Power-Point Präsentation beinhaltet als Erschwernis eine Beschränkung der Redezeit und eine fest vorgegebene Anzahl Folien: 20 Folien zu je 20 Sekunden (mit automatischem Wechsel) verlangten von den Lernenden viel Disziplin ab. Dabei wurde der Inhalt, die Sprache, aber auch die Körpersprache und die Folien beurteilt. Die Lernenden durften sich von einem Mitschüler oder einer Mitschülerin und dem eigenen Handy filmen lassen, damit sie deren Wirkung als Moderator sehen und mit späteren ähnlichen Übungen vergleichen können. Es sind einige Gewohnheiten aus der Nervosität heraus an die Oberfläche getreten und den Lernenden in aller Deutlichkeit „vor Augen geführt worden“.

 

Schon früh soll auch das wissenschaftliche Schreiben geübt werden. Die Matura-Arbeit ist ein gewichtiger Teil der Maturanote und soll daher erst einmal formell geübt werden. Dabei durften die Lernenden sich eine Person aus der Wirtschaft aussuchen und den Werdegang kurz aufzeigen. Es wurde viel Wert auf die Gliederung und die korrekte Zitierweise von Quellen gelegt. Daran müssen wir noch arbeiten. Doch der Anfang war erfolgversprechend. Gleichzeitig konnten die Autoren anhand eines konkreten Beispiels erfahren, was es braucht um an die Spitze eines Unternehmens zu gelangen. Sie haben auch gesehen, dass Rückschläge zu einer Karriere gehören, die nicht immer ganz nach Plan verläuft.

 

In der Matura 2 wurden diese Übungen bereits auf einer Stufe höher gefordert. Wir hatten immer die Lernziele der eidgenössischen Matura vor Augen und fokussierten uns auf jene Themen. Zum Beispiel ging es um die Abgrenzung der geistigen Eigentumsrechte untereinander (Patent, Marken, Design und Urheberrecht), wobei wir Beispiele auf den Registrierungswebseiten suchten und diskutierten.

 

Herr Jörg Stehrenberger (Lehrer für Wirtschaft und Recht in der Matura)

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