Einschreibung Kontakt

News from the School

Kindergarten 2

Show Me the Money!

Show Me the Money! is a phrase made famous in the 1996 film Jerry Maguire.

 

However, since the introduction of credit and debit cards, TWINT, online banking, parking apps and especially since the pandemic, our use of money in note and coin form has been reduced. This means our children are seeing and experiencing the purpose of money much less. It is important for children to gain an understanding of what money is, that money comes in different forms, has a value and it is exchanged for goods.

 

Children need to experience the different uses of money, for example putting money in the parking metre, buying a stamp, paying a bill at the post office or purchasing a magazine from the kiosk etc. At home the children could have a money box to keep change in, which can be sorted and counted, a sweet machine into which you put a coin and receive a handful of sweets or start a 1.- Franc coin collection in a jar which can be counted at the end of each month and the money saved to exchange for an item of their choice.

Learning about money, its value, that it is earnt and isn’t easy to come by instils a sense of responsibility and respect for money. In Kindergarten we aim to lay the foundations for that understanding.

This semester the children in Kindergarten 2 have been exploring money. We focused mainly on coins looking at the different colours, sizes and numerals and sorted them into groups. The children drew and took coin rubbings, sang related songs such as 5 currant buns in the baker’s shop.  We then went to the supermarket and looked at different items and their prices and then made our own supermarket in the imaginative play corner. The children categorised the shelves and priced up the items just as they had observed in the local shop. 

 

Swiss money can be difficult for young children to understand because the smallest coin is worth 5 Rappen and involves the children counting in multiples of 5 or 10s, 20s and 50s. We worked mainly with 1.-, 2.- and 5.- Franc coins which the children found easier to understand and were able to add together when purchasing items from our shop. The children soon got used to selecting products, adding together the prices of 2 or 3 items. Then we started to think about working out change. I gave the children a set amount of money for example 10.- or 20.- Francs and the children had to work out how much money they had remaining after purchasing their 2-3 items, incorporating the concept of subtraction. It was interesting to see how the children would make their calculations. Some using their fingers, manipulatives or a rekenrek grid to add and subtract, others placing the exact amount of money on each item to see what they had left. 

In the coming weeks I will set up a tuck shop in the class whereby, each child will be given 5.- Francs to purchase their snack (food items such as crackers, fruit, cheese, cereal bars) etc. for 1.-, 2.-, 3.-,4.- or 5.- Francs. They will have to choose what they would like and decide if they can afford to purchase those choices within their 5.- Francs budget!

 

Sometimes the best way to learn about money is by spending/saving it!

 

Sarah Warner, Teacher Kindergarten 2

Primar 1 und 2

Wenn Kinder erklären und präsentieren

An der Expo 2023 der SIS Männedorf schlüpften die Kinder in die Rolle der Lehrperson. In den vorgehenden Wochen wurden die Inhalte und Lernziele der Stationen geübt. Auch die Reflektion und Auswertung wurde ausführlich besprochen. Die Kinder mussten sich viele Informationen merken, um ihre Posten an der Expo sicher präsentieren zu können.


Gross war die Aufregung, als dann die Eltern im Schulzimmer von zwei Kindern der Klasse begrüsst und durch das Morgenprogramm geführt wurden. Die präsentierte PowerPoint endete mit einem grossen Applaus. Letzte Gedanken wie „Ist alles Material bereit?“ oder „Erinnere ich mich an jeden Schritt?“ beschäftigten einige Kinder, während andere Mama und Papa zuwinkten. 


Souverän und stolz präsentierten die Kinder ihre Posten. Die Eltern beschäftigten sich unter anderem mit Yogapositionen, Geschichten zusammenfassen, Wörter ordnen, ein Lied auf dem Glockenspiel spielen oder Figuren spiegeln. Diese Aufgaben ermöglichten Eltern und Kindern, sich gegenseitig besser kennenzulernen und einen Einblick in den Schulalltag der SIS zu bekommen.


Nach der gelungenen Expo sangen die Kinder den Eltern ein Lied vor und die Veranstaltung klang bei einem gemeinsamen „Znüni“ aus. 

 

Christine Andermatt, Lehrerin 1. und 2. Klasse

Primar 3

Einsteigen, anschnallen und los geht es auf eine etwas andere Reise…

Die Schülerinnen und Schüler der 3. Klasse haben sich im Kunstunterricht auf die spannende Reise durch verschiedene Länder begeben. Die Klasse hat sich bislang intensiv mit der Kunst aus den Ländern Australien und Namibia auseinandergesetzt. 


Die Kunst aus Australien wird von der indigenen Bevölkerung geschaffen – den Aborigines. Bereits vor 40.000 Jahren haben sie meist Tiermotive gemalt. In den 30er-Jahren kam das sogenannte Dot-Painting auf. Inspiriert durch diese moderne Kunstform der Aborigines haben die Schülerinnen und Schüler der 3. Klasse ihre eigenen Dot-Paintings hergestellt. 

Weiter ging es in den Süden von Afrika, nämlich nach Namibia. Die Kinder haben erfahren, dass es dort viele Tierschutzgebiete gibt. Wenn die Sonne untergeht, leuchtet die Landschaft in Namibia rot. Die Tiere und Pflanzen sind aufgrund des Gegenlichts nur noch als „Silhouette“ sichtbar. Dieser magische Augenblick des Tages wurde von den Kindern eingefangen. Sie gestalteten ihren eigenen afrikanischen Sonnenuntergang mit Tier- und Pflanzensilhouetten. 

Als nächste und letzte Destination unserer Kunstreise werden wir in die Welt der bunten „Calaveras“ (Schädel) aus Mexiko eintauchen. 

 

Sara Lindner, Lehrerin 3. Klasse

Primary 5

Class Camp in Wildhaus

The students in year 5 enjoyed their time away with their teachers in Wildhaus, St Gallen. The theme of the week was looking at early human survival techniques. Frau Jacometti and Mr Hall were really impressed with everyone’s behaviour and positive attitudes throughout the week. 


We started the camp with a Foxtrail around the town of Wildhaus. For this activity, the children needed to work together in teams to solve riddles and puzzles in order to reach the final destination. To celebrate everyone’s successful completion of the trail, we celebrated with a hot chocolate at the top of the mountain. 


On the second day, we began our workshops with our hosts, Florian and Jeannie. We watched a demonstration of how early humans made fires using mushrooms, rocks and straw. After that, we split into groups and used fire-bows to create our own embers. We then used these to start a campfire ready to cook our own lunches. 

The next day we ventured into Werdenberg, which is one of the smallest cities in Switzerland. Here we walked up to the castle and watched ducks in the lake. After a visit to the playground, we spent the afternoon swimming and playing together in the local swimming pool in Buchs. 


On the last full day in Wildhaus, we worked with Florian and Jeannie again. Jeannie showed us a traditional weaving loom and then taught us how to make our own bracelets using weaving and knotting techniques. Florian took groups out into the forest where we were able to use bow and arrows. We were all impressed with how quickly everyone mastered the skills of archery.  


On the final day we held a talent show. Throughout the week, the children prepared and rehearsed for their performances and we were really impressed with the quality of each act. Congratulations to Josua and Leo on their winning performance involving singing, playing the ukulele and bongo drums.  


Each day, the children helped in the kitchen to prepare meals, clean up the communal areas and do the washing up. We were extremely happy with how responsible every child was with these tasks.

 

Alexander Hall, Teacher Primary 5 

Alle

World Book Day

Am Mittwoch vor den Ferien feierten wir den Weltbuchtag. Die Kinder und die Lehrpersonen kamen verkleidet zur Schule, alle passend zu einer Figur aus einem Buch. Dabei waren die Kinder sehr kreativ und brachten viele zum Lachen.
Ein spezieller Teil des Vormittages war der Besuch von einer Autorin und einem Autor, welche ihre Bücher vorstellten. Frau van Doesburg nahm die Kinder mit auf eine Reise in die Natur von Nepal und Mr. Reed zeigte den älteren Kindern, wie man mit Tricks verschiedene Emotionen zeichnen kann. In den Klassenzimmern widmeten die Klassen sich verschiedenen Themen. Die einen kreierten eigene Buchzeichen, andere führten weitergehende Aktivitäten zu den vorgestellten Büchern durch.


Nach der Pause sassen alle Kinder in kleinen Grüppchen draussen auf dem Pausenplatz. Die grossen Kinder lasen den Kleinen aus einem Buch vor. Diesen Teil geniessen die Kinder immer sehr. Auch dieses Jahr schien dabei die Sonne.
Bereits Tage vor dem Weltbuchtag lief ein Wettbewerb, bei dem die Kinder raten durften, welches das Lieblingsbuch welcher Lehrperson ist. Es war gar nicht einfach, die verschiedenen Buchtitel der richtigen Person zuzuordnen. Am letzten Schultag erfuhren die Kinder dann, welche zwei Schüler die meisten passenden Antworten gegeben hatten. Als Geschenk erhielten die beiden ein lustiges Buch.

Es war schön zu sehen, wie die Kinder mit Faszination in die Welt der Bücher eintauchten.   

 

Lisa Cummins, Schulleiterin

Alle

Expo

Hier ein paar Impressionen unserer Expo: