Einschreibung Kontakt

News from the School

Primary 3

SIS Inter-Country Activity

This year, the SIS Inter-Country Activity related to the use of IT in the class. Therefore, in Primary 3 and 4, we volunteered to participate in the activity.

 

The goal was to create a dance, using Ozobots, and send it to another school to perform with their Ozobots. We were paired up with an SIS school from Brazil and one from Germany. During the third quarter of the school year, we spent time learning how to program the Ozobots and trying out different dance moves.

 

After making five groups, we began choosing music and programming a dance to send to the other two schools. Each group then started making costumes or props to add to the Ozobots, as well as a background or dance floor. Before sending all of this to the SIS partner schools, we performed the dances for the class.

 

Once we ensured that the programs worked, we scanned the costumes and dance floors, as well as sending the music and programs. The partner schools then reproduced the dance performances, filmed them, and sent them back for us to watch. It was great fun to collaborate with these other schools and to share our creations.

 


Mr. Warner (Primary 3 Class Teacher)
 

Primar 3 + 4

Unser Zirkuslager

Am 15. Mai war es endlich soweit und wir, die 3./4. Klässler der SIS Pfäffikon, liefen um 9:30 in strömendem Regen hinunter zum Bahnhof Pfäffikon. Von dort aus fuhren wir mit dem Zug nach Betschwanden im Kanton Glarus. Im Zug trafen wir dann auf die 3. Klasse der SIS Rotkreuz, die mit uns zusammen drei Tage im Zirkuslager verbrachte. Wir sind ungefähr eine Stunde mit dem Zug zum Zirkus Mugg gefahren. Endlich angekommen, konnten wir es kaum erwarten, die Zirkusstadt und die heimeligen Übernachtungswagen zu erkunden! Die Girls waren alle 10 in einem Schlafwagen und die Jungs in drei verschiedenen.

 

Danach erklärte uns Käthi vom Zirkus was sich wo befindet und was uns alles erwarten wird. Alle waren willkommen und jeder hat sich gleich wohl gefühlt. Nach dem Mittag hiess es für die nächsten 3 Stunden trainieren, üben, ausprobieren und Spass haben. Nach dem Warm-up ging es los mit Pyramiden bauen. Juhui, und endlich konnten wir wie richtige Zirkusartisten das Rhönrad, das Trapez und das Seiltanzen ausprobieren! Es war toll! Danach war Freizeit angesagt und anschliessend genossen wir das leckere Abendessen, welches täglich in der Zirkuswagenküche frisch gekocht wurde. Als es Schlafenszeit war, waren alle immer noch so aufgeregt, dass es für viele schwierig war, in den fremden Wagen einzuschlafen.

 

Nach all den erfolgreichen Trainings durften wir als Abschluss die gelernten Kunststücke vorzeigen. Viel Applaus durften wir alle entgegennehmen. Nach dem Aufräumen gab es nochmals ein leckeres Mittagessen, nämlich Älplermagronen mit selbstgemachtem Apfelmus.


Dann sind wir erschöpft mit all unserem Gepäck zum Bahnhof gelaufen.
Als wir schliesslich am Bahnhof Pfäffikon ankamen, waren wir glücklich, aber auch müde, unsere Eltern in die Armen zu schliessen.
Es war so ein schönes Klassenlagererlebnis!

 


Katharina & Victoria, Schülerinnen der 3. Klasse

Primary 5

Helping Somalia

As you already know, Grade 5 is raising money for Somalia, by selling food at our break kiosk. It has been phenomenally successful for the past three weeks. Fifth Grade’s goal is to reach CHF1’000.- They have already almost reached half of their goal. 


Starting out: the whole project started when fifth Grade was learning about refugees who flee because of a war or other reasons. Then, one student had the amazing idea to help a country in need. So, all the kids wrote the name of a country which we should help on a piece of paper. We then picked up one of the pieces of paper randomly and the country was Somalia. 


Planning: as the idea was born to help Somalia, fifth Grade needed to plan a lot of things. We first needed to know how to help and know what Somalians are suffering. We chose the brilliant idea of having a break kiosk where we would sell food for a few weeks to come. There was one fifth Grader who organized many things and planned almost everything: when they were allowed to sell, what they should sell, and she even took time to send an email to Mr. Rütti. Everyone in the fifth Grade helped by selling things or taking the job of selling.


What is Going on in Somalia? There are multiple things that are going on in Somalia. Firstly, there is an internal conflict. Secondly, there have been many unnatural disasters in Somalia, causing poverty and resulting in many orphans.


Charity: the organization that the fifth Grade is giving money to help Somalia is called UNICEF, which is an Inter-governmental organization.


Executing the plan: the fifth Grade executed the plan quickly. Already in the third week we started the plan. The first day was a success and we earned about CHF170.-


Conclusion: thanks to the immense support from everyone, fifth Grade reached its goal of raising CHF1’000.- for Somalia after about seven weeks of running the break kiosk. 


Sophia Anna Press, student in fifth Grade

Primar 5 + 6

Lernkontrolle mal anders

Religion ist für viele Menschen nach wie vor sehr wichtig, sowohl als individuelles als auch als gesellschaftliches Phänomen. Aus diesem Grund befasst sich die 6. Klasse im Unterrichtsfach «NMG» (Natur, Mensch, Gesellschaft) in diesem Semester mit den fünf grossen Weltreligionen: dem Christentum, Islam, Judentum, Buddhismus und Hinduismus. 

 

Bevor der Lerninhalt, wie üblich, am Ende des Quartals geprüft wird, muss sichergestellt werden, dass die Lernenden den Stoff, der vermittelt wurde, verstanden haben. Dafür sind Lernkontrollen unverzichtbar. Sie sind für den Unterricht in allen Fächern ein wichtiges Instrument, um den Lernfortschritt der Kinder zu überprüfen und zu bewerten. Durch Lernkontrollen kann die Lehrperson feststellen, ob sie den Unterrichtsstoff verstanden haben und ob sie in der Lage sind, das Gelernte anzuwenden. Lernkontrollen können in verschiedenen Formen stattfinden, wie zum Beispiel Tests, Quizze, schriftliche Arbeiten oder mündliche Prüfungen. Sie dienen nicht nur der Bewertung des Lernfortschritts, sondern auch der Motivation der Schülerinnen und Schüler.

 

In der heutigen Zeit ist der Einsatz digitaler Tools im Unterricht unverzichtbar geworden. Auch für die Lernkontrolle eignen sich diese Hilfsmittel hervorragend. Eine dieser digitalen Anwendungen ist Flipgrid. Flipgrid ist eine Video-Plattform, die speziell für den Einsatz im Bildungsbereich entwickelt wurde. Sie ermöglicht es Schülerinnen und Schülern, kurze Videos aufzunehmen und diese dann mit anderen zu teilen. Dabei können sie sich selbst filmen, Fragen stellen oder Antworten auf gestellte Fragen geben. Flipgrid bietet somit eine interaktive Möglichkeit für den Austausch und die Zusammenarbeit im Klassenzimmer. 

 

Um Aufzuzeigen, dass die Kinder die wesentlichen Merkmale einer Religion verstanden haben, war es die Aufgabe, ein kurzes, 3-minütiges Video zu drehen, in denen sie die wichtigsten Aspekte dieser Religion vorstellen. Andere Kinder konnten darauffolgend ihr Feedback abgeben und zusammen im Plenum der Inhalt der Präsentation diskutieren.

 

Herr Savvidis (Klassenlehrer der Primar 5 & Primar 6)

Primary 6

Having Choices: Flexible Seating

As I began the school year planning and redesigning a seating plan for my classroom, I acknowledged that if I truly wanted to prepare my grade six students for the future, I must give them an environment that reflects life outside of the classroom. With this in mind, I tried to create a space that gives students the ability to choose their best learning spot, whether that be near the ground on a pillow, stretched out on the floor, cozied up on a chair, or sitting at different tables.

 

Why did I choose to incorporate flexible seating into my classroom? 
Choice. When we walk into a café, the choice is ours where to sit, giving us some degree of control over our environment. The same works in the classroom. Students feel empowered by having a choice. They get to choose where they work best.

 

Community
Traditional desks have a “mine” effect and can make students territorial over their space and supplies. On the other hand, flexible seating encourages students to share throughout the day, as they move from one spot to another, giving the classroom a community feel.

 

Comfort
We’ve all been there: sitting in one chair for too long, awkwardly trying to reposition our bodies so we feel more comfortable. When we feel uncomfortable, we are likely to be thinking about how uncomfortable we are feeling rather than about the task at hand. The same goes for a student. Sitting at the same desk for over eight hours makes focusing almost impossible. With flexible seating, students are encouraged to move around and find their best spot to stay focused and productive.

 

Collaboration
Just like any cafe where quick across-the-table meetings can take place, flexible seating in the classroom allows students to quickly pair up and work in small groups. This gives them the ability to work together without moving pounds of desks together.

 

Commitment to Learning
By creating a classroom that is more “ours” rather than “mine”, students can take responsibility for their learning. With that in mind, the teacher always puts academics first. Therefore, if a student picked a learning spot that they thought was their best learning spot, but the teacher sees differently, then a different choice is to be made. The premise of flexible seating gives the student a choice, but makes sure they make the best decision to help them learn effectively.

 

Mrs. Bateman (Primary 6 Class Teacher)
 

Alle

Holiday Club