Einschreibung Kontakt

News

Alle

Yoga Club

Unser neuer Yoga Club am Mittwochnachmittag ist ein voller Erfolg. Die Kinder haben viel Freude neue Bewegungen spielerisch auszuführen sowie auch ihre verschiedenen Sinne zu entdecken.

Schokoladen-Yoga!

Intro

Symmetrien

In den vergangenen Tagen haben wir uns im Deutsch- wie auch im Englischunterricht intensiv mit Symmetrien beschäftigt.  Wir haben dazu Spiele gemacht, Formen kopiert und selber symmetrische Muster erfunden.

  

Lena: «Symmetrien waren cool. Wenn es gleich ist, ist es symmetrisch, wenn es unterschiedlich ist, ist es asymmetrisch.» 

Ishanth: «Wir haben Formen gespiegelt» 

Emilija: «Wenn die eine Seite wie die andere ist, dann ist es symmetrisch. Wenn es anders ist, ist es asymmetrisch.» 

Oliver: «Wir haben mit Spiegeln geschaut, was gleich aussieht.» 

Lennard: «Man muss ganz genau schauen, dass beide Seiten gleich sind. Das war toll.» 

Elia: «Symmetrien waren cool. Auch unsere Schneeflocke (Die wir in Kunst gemacht haben) war symmetrisch.» 

Kevin: «Beim Spiel haben wir geschaut, dass es auf beiden Seiten gleich ist.» 

Mokshith: «Wir haben zwei Blocks auf die eine Seite gemacht. Dann mussten wir auch zwei Blocks auf der anderen Seite machen.» 

 

Nathalie Deiss, Lehrerin Intro

Primary 1 & 2

Rock Exploration

After learning how rocks form, Primary 1 and 2 took part in a rock investigation. As a warm-up, the young scientists were provided with a range of rocks and they worked in small groups to sort them according to various characteristics. First, they used a ruler to measure and sort the rocks according to their size. Next, they used a scale to find out how heavy the rocks were and sort them by weight. After that, they sorted the samples by colour. Finally, they touched the rocks and arranged them according to texture.

Following the warm-up, each investigator selected a rock sample to observe its properties in greater detail and write and draw their findings on a recording sheet. They had access to scales, rulers, magnifying glasses, and a balance. Students learned how to plan and conduct an investigation to describe and classify different kinds of rocks by their observable properties. Everyone had a great time during this hands-on lesson!

 

Timothy Smith, Primary Teacher

Primar 3 & 4

Physik im Pausenhof erleben

Die Klassen 3 und 4 sind bei besten Wetterverhältnissen draussen aktiv ins neue NMG-Thema gestartet.

«Die SuS können Bewegungen und Wirkungen von Kräften analysieren.» So steht es kurz formuliert im Lehrplan 21 des Kantons Solothurn.

Doch was kann man darunter alles verstehen? Und was machten wir daraus?

Wir erlebten und probierten im Pausenhof Dinge aus, bei denen ein- und doppelseitige Hebel und Haft-, Roll- und Gleit-Reibung, Geschwindigkeiten sowie Kraftübertragungen vorkommen.

Was konnte da beobachtet, analysiert und verglichen werden?

Rätseln sie doch gleich mit! Hier eine Kostprobe:

  1. Wo sind Hebel am Fahrrad, die uns die Kraftübertragung erleichtern?
  2. Wieso lässt sich die Pedale so leicht drehen, wenn das Fahrrad umgedreht dasteht?
  3. Wenn das erste, dritte, fünfte, … Zahnrad im Uhrzeigersinn dreht, dann bewegen sich das zweite, vierte, sechste, …. Zahnrad im _____________?
  4. Warum geht es mit einer Kurbel besser, die Zahnräder im Modell drehen zu lassen?
  5. Was braucht mehr Kraft: Wir wollen einen Stapel Sitzkissen von links nach rechts über die Teppichbank ziehen. Ist das Starten schwerer oder wenn die Kissen schon rutschen?
  6. Was geht leichter: Ein Handdrück-Wettkampf oder ein Armdrücken? Und warum ist das wohl so?
  7. Warum können wir dank einer Schubkarre leichte und schwerere Sachen oder Kinder gut transportieren? Welche physikalischen Gesetzte nutzen wir hier günstig?
  8. Und noch eine kleine Scherzfrage: Wann musst du dich stärker überwinden loszurennen: Für einen Dauerlauf von 3 Minuten oder für einen 100m-Sprint-Wettlauf, bei dem es darum geht, das vor dir laufende Kind einzuholen?

Antworten:

  1. Pedalenstangen und Handbremshebel.
  2. Die Haft- und Rollreibung fällt weg und der Luftwiderstand ist minimal.
  3. Gegenuhrzeigersinn.
  4. Sie ist auch ein Hebel.
  5. Beim Starten, denn die Haftreibung ist grösser als Gleitreibung.
  6. Beim Armdrücken nutzen wir unseren Arm als Hebel. Das sollte angenehmer sein.
  7. Die Schubkarre ist selber ein einseitiger Hebel (Boden-Rad-Griffe) und nutzt den Vorteil der geringeren Rollreibung (Rad).
  8. Individuelle Antwort. Mit einer Prise Humor kann man jedoch die Haftreibung mit dem „Inneren Schweinehund“ vergleichen: Das Starten und losrennen braucht immer die grössere (Überzeugungs-) Kraft. Andere helfen uns meist, diese „physikalischen Kräfte“ wie „Gravitationskraft und Haftreibung“ besser zu überwinden, nicht wahr? Darum sind Gruppenarbeiten toll!

Manuela Maly, Primarlehrerin

Primary 5 & 6

Team Schönenwerd - SIS Cup Preparations

In the year 2023, all the SIS Schools will participate in a friendly competition, completing tasks to win the SIS Cup and one team will be awarded champions of this year. In SIS Schönenwerd Switzerland; Ms. Strang will be accompanying Krish, Elif, Lucile, Leonardo, Carl-Philipp and Caroline to SIS Kassel where the SIS Cup will be taking place, as their coach and supervisor. To practice for the upcoming event, team SIS Schönenwerd has been doing sprints, long jumps, basketball, hockey, mile-run, tug-of- war and much more. We have also recently begun running for a mile in the forest every Monday and Thursday! We are all looking forward to a great event. Here is what the team have to say:

 

Krish: “I think that it is great that I am going, and I am very happy to go. I want to try my best to win. My goal is to try the best with my team. My family is proud of me except my brother. My brother is sad that I will not be able to be at home on his birthday because his birthday is when the SIS Cup is.”

 

Elif: “I feel very happy that Ms. Strang chose me and that I am one of the three girls going to SIS Cup because we have nine girls in our class. I am very excited for five hours going with the train to Kassel Germany as I was never there, and it is a new experience. My parents are proud of me and were so happy for me. They said they are going to miss me a lot. We have the best sports teacher ever.”

 

Lucile: “I feel kind of nervous, I guess, but I am very happy to go. I am also very honored to go, because there are nine girls in our Class and only three girls can come. There is also a kind of pressure, because everyone in our school is counting on us to win! My parents are going to miss me because we are staying three nights instead of two, and since it is going to be in Kassel, my parents can’t come to see me because we are 5-6 hours away. The worst-case scenario, we miss our train, or don’t go at all!”

 

Carl-Philipp: “I think it is gorgeous that I was chosen again. I had this experience before. I went to the SIS cup 2022 in Pfäffikon and it was a once in a lifetime experience. I already know the basic things and I am super happy to try and win the SIS cup with my mates. I never thought that I would go twice and twice with Leo is just premium.

 

Leonardo: “Last year I could not believe that I would go to the SIS cup as a youngster. It was beyond my wildest dreams that I could go again. In one of our last gym lessons Ms. Strang announced that she knew who would go. When she said my name my ears couldn`t believe what they were hearing. Since that day I couldn`t stop wondering who was going to go with me and now I`m surrounded by five of my classmates that I know will give their effort together and together is how we will reach our goal to have as much fun as possible. We may even take some medals with us or back to school to show our friends and parents who will be missing us a lot.”

 

Caroline: “I am very grateful that I was chosen as one of the girls to represent our school! It's an amazing thought to go but on the other hand, it's also a bit stressful knowing that I am representing the school along with my friends. I am most excited for team events to show everyone how good we work together but I'm also interested in the long jump and sprints.

 

Josie Strang, Primary Teacher